Sabies que la ciutat de Nuremberg va ser una de les primeres ciutats d’Europa en recuperar el seu centre històric per als vianants? Hui hem tingut l’oportunitat de conéixer com es va dur a terme aquesta transformació urbanística de la mà d’una de les seues protagonistes, la regidora del Partit Verd Alemany a Núremberg, Brigitte Wellhöfer, qui ha compartit experiències amb el coportaveu de VerdsEquo i regidor de mobilitat sostenible de València, Giuseppe Grezzi, en la xerrada “La Recuperació de l’Espai Públic” organitzada per VerdsEquo al centre cultural Ca Revolta de València.

Reconversió de carrers per a vianants, recuperació de places públiques, carrils bicis, noves de línies de tramvia, limitació de velocitat i creació de pàrquings dissuasoris, varen ser algunes de les mesures que ja als anys 90 impulsaren els verds alemanys a Nuremberg. “l’objectiu era fer una ciutat mes sostenible i humana, on totes les persones pogueren gaudir d’espais pacífics i saludables on els xiquets pogueren tornar a jugar als carrers sense perill” ha explicat Wellhöfer, qui va estar més de 18 anys com a regidora a la ciutat.

Objectiu que comparteix Giuseppe Grezzi, qui ha relatat alguns dels projectes que està duent endavant des de l’ajuntament, com l’ampliació dels carrils bicis de la ciutat, la reducció de velocitat als barris i la paulatina reconversió de certes zones de València per a vianants. “Es només 3 anys al govern, hem aconseguit fer de València tot un exemple en materia de mobilitat sostenible per a tot l’Estat”.

Però no tot ha estat un camí de roses. Brigitte Wellhöfer ha relatat alguns dels problemes que des dels partits més conservadors, amb l’ajuda de lobbys amb forts interessos econòmics, com el sector automobilístic, engegaren per tractar de paralitzar moltes de les mesures impulsades pels Verds. “Recorde una campanya que es promogué des dels sectors més conservadors, que demanava la ‘Llibertat dels cotxes’, com si els automòbils tingueren drets sobre la salut de les persones i el medi ambient”.

Una situació de pressió molt familiar per al regidor de mobilitat de València, Giuseppe Grezzi, qui durant la seua intervenció ha relatat alguns dels problemes més importants als quals s’enfronta des de la seua regidoria. “Vivim en una societat que està contínuament rebent ‘imputs’ per part de les empreses automobilístiques que volen generar en el imaginari col·lectiu la idea que tindre cotxe ens fa millor, i que poder anar a qualsevol lloc amb ell és un dret fonamental. Combatre aquesta realitat requereix, no només molta pedagogia, sinó també disposar de grans recursos econòmics que plantegen alternatives de mobilitat per a la ciutadania. La situació d’infrafinançament que patim les valencianes i els valencians ens dificulta aquesta tasca, però, malgrat tot hem aconseguit millorar els serveis públics de transport, batre rècords d’usuaris a l’EMT i convertir-nos en la ciutat on més a crescut l’ús de la bici en tot l’Estat ”.

Segons Wellhöfer “tot és qüestió de temps. Quan jo vaig arribar a l’ajuntament de Núremberg, els regidors conservadors es reien de mi per anar en bici, al·legant que ho feia perquè una dona verda no tenia capacitat per a conduir un cotxe correctament. Ara, són precisament eixos polítics conservadors els que viatgen orgullosos per tota Europa per a mostrat Nuremberg com la ciutat amb més zones per a vianants del continent, i ho fan, utilitzant els mateixos arguments que gastàvem als Verds fa 20 anys”.